fredag 5 december 2008

Göta kanal som turistmål


Jag hade förmånen att få bjuda hit Claes-Göran Österlund som har varit VD för Göta kanal de senaste 10 åren. Göta kanal har genomgått en utveckling från vattenled till ett upplevelseområde och ett av Sveriges mest besökta turistmål. Det var anledningen att vi ville lyssna på HUR han gjorde så vi kan ta med oss hans tankar för att utveckla regionens turism.
Vad som hänt med Kanalbolaget under Claes-Görans ledning saknar motstycke enligt många tyckare i landet . Göta kanal byggdes mellan 1810 och 1832. Totalt deltog 58.000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar och är 190 km lång. Göta kanalbolag bildades 1810. Fram till 1978 var kanalen i privat ägo då bolaget övertogs av staten och ligger numera organisatoriskt under näringsdepartementet.
För drygt 10 år sedan tog Claes Göran över en kanal som blödde och som idag är en kanal som är ett av Sveriges mest populära resmål med 1,4 milj gästnätter och en turismomsättning på 614 milj kr.Info www.gotakanal.se
Framgångsfaktorerna är: tydlig vision, samverkan samverkan, samverkan, ställ krav på de som ingår i konceptet, håll ihop som en familj men våga fostra, bygg upp en kassa som man behöver för utvecklingen, våga sticka ut och vara stolt. Tex syns Claes-Göran oftast i en uniform som von Platen oftast sågs i. Sedan ska glädjen genomsyras i allt och ett enkelt men genialt sätt är tex att alla Göta kanals kort och korrespondans slutar med...
SLUSS och KRAM.
MVH/Anders

Inga kommentarer: