I förra veckan höll Sparbanken Syd första seminariet i en serie av tre i ett affärsutvecklingsprojekt för besöksnäringen. Grundidén är att hitta fler koncept som kan förlänga säsongen.
Första seminarietemat var "Hur sätta en region på kartan?" Vi hade bjudit in de bästa i Sverige för att lära oss.
En av dessa var Ossian Stiernstrand som är utvecklingschef i Göteborg och Co. Han är en i teamet som gjort Göteborg till den ledande eventstaden i Norden. Receptet är enkelt "Framgången beror inte bara på PR, förklarar Ossian Stiernstrand. I Göteborg har vi en genuin samverkan mellan de privata företagen, den offentliga sektorn och politikerna. Alla bidrar till att utveckla Göteborg. Det gör Göteborg till ett starkt varumärke på många destinationer."
Hans viktigaste budskap till Ystadösterlenregionen är SAMVERKAN mellan kommuner och näringsliv, skapa ett bolag som driver besöksnäringsfrågorna, låt de 10-20 största aktörerna vara de drivande så kommer de mindre se positiva effekter även för sig själv.
Här har vi något att lära.
MVH/Anders
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar