Håkan Meyer skickar ut ett nyhetsbrev varje måndag. http://www.albatross78.se/
Dagens mail handlar om säljkultur och hur man ska lyckas. Delar hans tankar rakt av. Läs och njut!
"Det finns företag som år efter år åstadkommer en bättre försäljning än sina konkurrenter. Enligt Prosales Institute finns det bakomliggande skäl för detta. Från en studie av 25 multinationella företag har man kommit fram till fem nyckelfaktorer:
Säljkulturen
En stark säljkultur innefattar alla anställda i företaget. Alla är säljare oavsett vilken befattning man har i företaget. Den som svarar i företagets telefon kan vara starten (eller hindret) till en bra affär. Samma gäller med serviceteknikern, chauffören, VD, ekonomiassistenten, kundtjänst, teknikern eller styrelseledamoten. Alla påverkar kundens uppfattning om företaget och dess produkter. Det är inte bara säljarna som ligger bakom en lyckad affär. En stark säljkultur är en viktig faktor för säljarens trivsel, engagemang och produktivitet.
Säljarnas status
Säljarna skall ges hög status i företaget. Det är inte smutsigt med försäljning. Det gäller även bilhandlare, bankmän och politiker.
Ritualer
Företag med starka säljkulturer har spännande ritualer och ceremonier. Systematiska aktiviteter och manifestationer i företaget visar vad som förväntas av medarbetarna. Säljare som verkar i sådana miljöer trivs bättre, är mer motiverade och presterar bättre. Sådana här företag tillåter sig ha hjältar. De personifierar en kultur och är föredömen för andra. Hjältarnas historier och bedrifter berättas upprepade gånger i form av ”så här gör vi på vårt företag”. I företag med en stark säljkultur uppmärksammas föredömen och säljare som gör ett bra jobb. Det är lätt att tänka på IKEA och ”En möbelhandlares testamente”.
Resultat
Företag med en stark säljkultur berättar för alla hur det går. Alla är intresserade av att veta hur det går för företaget och om man uppnår målen. Alla är nyfikna över vad som händer på marknaden. I företag som är duktiga på att kommunicera säljinformation är säljarna mer engagerade i företagets framtid.
Kunden i centrum
En stark säljkultur innefattar att man ser kunden som företagets viktigaste tillgång. Företagets strävan är att hela tiden sätta kunden i centrum och skapa starkare och djupare relationer med kunden. Inför beslut i företaget ingår alltid frågan vad det betyder för kunderna. För många år sedan besökte jag ett företag, vars platschef uttryckte det så här: ”Om man ger kunden lillfingret, tar han hela handen”. Detta företag finns inte idag.
Det gäller att bygga en säljkultur och ett företag där alla är säljare."
"Det finns företag som år efter år åstadkommer en bättre försäljning än sina konkurrenter. Enligt Prosales Institute finns det bakomliggande skäl för detta. Från en studie av 25 multinationella företag har man kommit fram till fem nyckelfaktorer:
Säljkulturen
En stark säljkultur innefattar alla anställda i företaget. Alla är säljare oavsett vilken befattning man har i företaget. Den som svarar i företagets telefon kan vara starten (eller hindret) till en bra affär. Samma gäller med serviceteknikern, chauffören, VD, ekonomiassistenten, kundtjänst, teknikern eller styrelseledamoten. Alla påverkar kundens uppfattning om företaget och dess produkter. Det är inte bara säljarna som ligger bakom en lyckad affär. En stark säljkultur är en viktig faktor för säljarens trivsel, engagemang och produktivitet.
Säljarnas status
Säljarna skall ges hög status i företaget. Det är inte smutsigt med försäljning. Det gäller även bilhandlare, bankmän och politiker.
Ritualer
Företag med starka säljkulturer har spännande ritualer och ceremonier. Systematiska aktiviteter och manifestationer i företaget visar vad som förväntas av medarbetarna. Säljare som verkar i sådana miljöer trivs bättre, är mer motiverade och presterar bättre. Sådana här företag tillåter sig ha hjältar. De personifierar en kultur och är föredömen för andra. Hjältarnas historier och bedrifter berättas upprepade gånger i form av ”så här gör vi på vårt företag”. I företag med en stark säljkultur uppmärksammas föredömen och säljare som gör ett bra jobb. Det är lätt att tänka på IKEA och ”En möbelhandlares testamente”.
Resultat
Företag med en stark säljkultur berättar för alla hur det går. Alla är intresserade av att veta hur det går för företaget och om man uppnår målen. Alla är nyfikna över vad som händer på marknaden. I företag som är duktiga på att kommunicera säljinformation är säljarna mer engagerade i företagets framtid.
Kunden i centrum
En stark säljkultur innefattar att man ser kunden som företagets viktigaste tillgång. Företagets strävan är att hela tiden sätta kunden i centrum och skapa starkare och djupare relationer med kunden. Inför beslut i företaget ingår alltid frågan vad det betyder för kunderna. För många år sedan besökte jag ett företag, vars platschef uttryckte det så här: ”Om man ger kunden lillfingret, tar han hela handen”. Detta företag finns inte idag.
Det gäller att bygga en säljkultur och ett företag där alla är säljare."
Därför är det extrakul att ett par hundra personer ska gå Tillväxtskolans olika säljutbildningar!
MVH/Anders
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar